A kátyúk lélektana

Mint arról már a korábbi fejezetekben szó volt, a zambiai utak 1 km-re jutó gödörmennyisége messze átlagon felüli. Nagyon jó útszakaszok, nagyon gyorsan váltanak át nyak- és keréktörő lyukhalmazba. Pisti sokat gondolkodott azon, hogy valyon mi lehet az oka a kátyúk kialakulásának, miért vannak tökéletes nagyon régi és miért botrányos új szakaszok? Na meg az is jó kérdés, hogy hol lesz kátyú, van-e jele annak, hogy tengelytörés és defekt várható?

katyu_1.jpg

A Nagy Északi Út egy szakasza. Vörös és kátyús...

Utóbbi kérdés megválaszolása különösen akkor vált égetővé Pisti számára, amikor Pityesszel és Magorral (Pisti két fiával) és Apapával Pisti édesapjával, 9 óra autózás után, már csak 15 km-re a farmhoz vezető elágazástól sikerült egy nagy gödör lendületes kikerülése közepette egy útszéli kátyú szélét elkapni és ezzel mindkét baloldali kereket tönkretenni. Persze ennek a kis balesetnek több kiváltó oka is volt: egyrészt 9 óra és 700 km megtétele után még egy rutinos sofőr is fáradt. Esteledett és Pisti szeretett volna még világosban a farmra érni. A két fiú is türelmetlen volt már, ezért tempósan (100 km/h feletti sebességgel) haladt a kis Toyota. És hát az sem segíti a sofőr koncentrációját, ha az autórádióból hangoskönyvről  Rejtő Jenő klasszikusa, Az elveszett cirkáló hangzik... Az út közepén feltáruló nagy gödröt Pisti még ügyesen kikerülte – la a kalappal az autó tervezői előtt, a rénszarvas tesztet tökéletesen teljesítette – de az út széli aszfaltletörést már nem tudta elkerülni. Csattanás, majd rázkódás és recsegő hang: mindkét baloldali gumi gallyra ment. Ebben a típusban pótkerék nincsen, a gumijavító készletet ekkora defektnél a hajadra lehet kenni, de ha lett volna egy pótkerék az sem sokat segített volna, mert a RAV4 nem megy el 3 keréken. Nem túl jó élmény két gyerekkel és egy nyugdíjassal az út szélén állni a semmi közepén Afrikában... Óriási szerencsére Ben, Pisti dél-afrikai kollégája a teherautóval épp takarmány beszerző körúton volt Kasamában, így telefonon el lehetett érni és meg is jött a segélycsapat egy fél órán belül. Kennedy és Muma a két biztonsági őr betelepült az amortizált autóba az éjszakára. Világvége ide, világvége oda, nem lehet egy autót magára hagyni az afrikai éjszakában. No nem a vadállatok és a baglyok, denevérek fogják tönkretenni, hanem a gyüjtögető életmódot folytató helyi fekete, bemba barátaink.

gumi_2.jpg

A szakadt gumi a gumisnál

Másnap már csak annyi feladat volt, hogy Mpikában megfelelő méretű gumit találjanak a kerékcseréhez. Hát nem sikerült. A RAV4-eshez szükséges méretből csak egy darab volt az egész városban. Hosszas tűnődés és rengeteg tanács és számolás után egy kicsit szélesebb gumi került a hátsó kerékre. Biztos nem optimális, de valószínüleg az sem, hogy Mpikában nem centírozták a kerekeket gumicsere után. Vagy mi aggódjuk ezt túl itt Európában, vagy a helyieket nem érdekli, ha tönkremegy az autó. Vagy a kátyú miatt úgyis hamarabb megy tönkre a teljes felfüggesztés...

gumi_1.jpg

Gumicsere Mpikában

Visszatérve a kátyúkhoz. Kis nyomozással hamar kiderül, hogy az út minőségét – nem meglepő módon – erősen befolyásolja a kivitelező nemzetisége. Kapiri és Serenje között 20 éve készült el az új útpálya, egy dél-afrikai cég építette. Azóta sem kellett hozzányúlni, akár 150-nel is lehet rajta közlekedni (persze szabályosan csak 90 a megengedett). Mpika és Kasama között a kínaiak építették az utat 10 éve. A lyukak között nyomokban még tartalmaz aszfaltot. Itt volt a defekt is. Persze a kínaiak is tudnának utat építeni, ha ez lenne a megrendelői szándék és az „utiköltség” nem a politikusi zsebekbe vándorolna...

Viszont mivel a kátyú veszélyes, ezért fontos lenne tudni előre, hogy merre található! Pisti ezt is megfejtette empírikusan és Szöszi (a farm legszorgalmasabb külföldi látogatója) kifejezett kérésére most megosztásra kerül a széles olvasóközönséggel is. Természetesen az itt következőknek semmilyen tudományos alapja nincsen, de a tapasztalat tényleg ezt mutatja.

Hol lesz kátyú?

  1. A kátyú az esetek nagyrészében árnyékban rejtőzik (ez lehet egy nagy fa útra vetülő árnyéka, vagy egy épületé), hogy ne lehessen csak az utolsó pillanatban észrevenni. Ha árnyék van az úton, akkor csak óvatosan előre! 
  2. Ha féknyomot látsz az úton, akkor lassíts, mert valaki már magpróbálta előtted is elkerülni a defektet. Persze féknyom lehet máshol is, például Mpika után egy kamionnak egyszer beblokkolt az egyik hátsó kereke és a sofőr ezt nem vette észre, így van egy 5 km hosszú guminyom, vagy pihenő helyeknél is vannak nagy féknyomok, de inkább lassíts egyszer fölöslegesen, minthogy elszálljon a kocsi!
  3. A vörös foltok is gyanúsak az aszfalton! Vagy azért vörös, mert próbálták földdel javítani a kátyút, az afrikai föld ugyanis vörös, vagy csak simán az aszfalt alól az eredeti talajréteg bújt elő. A beleguruló autók pedig széthordják a vörös jelzést.
  4. Óvakodj az útjavításoktól is! Ha látod, hogy javítva lett az út és van egy friss fekete folt a szürke aszfalton, az jó eséllyel újra egy gödör lesz. Ugyanis a korábbi lyukat nem tömörítik és alapozzák meg rendesen, hanem csak ráöntik a friss aszfaltot, így az gyorsan újra beszakad. Ez viszont messziről csalóka és nem látszik.
  5. Kanyarban, ahol nem látod, szinte biztosan lesz kátyú. Általában a belső íven, de előfordul középen is. Kivéve, ha keresztben van! Ha nem ismered a helyszínt, akkor lassíts!
  6. Minden híd előtt kátyú van, vagy volt, vagy lesz. Valószínüleg azért, mert két szerkezeti elem találkozását nem tudják itt szakszerűen kezelni és karbantartani.
  7. Minden lejtő alján lyuk tátong. Ez még logikus is, hiszen a vízelvezetésre nem mindig gondolnak (inkább sosem), így az esős évszakban leömlő, vagy átfolyó víz kimossa az aszfaltot.
  8. Sok kátyú található a kis falvakban is, tipikusan a település közepén, ahol az iskolához ágazik le a földút. Pisti arra gondolt korábban, hogy a falusiak fekvőrendőrnek vájják ki az aszfaltot, de állítólag nem.
  9. És végül a legszürreálisabb tapasztalat! Ha szembejön a szűk úton egy busz, vagy kamion, akkor lassíts, mert ahol találkoztok, ott kátyú lesz, amit a szembejövő behemót miatt kikerülni sem tudsz. Pisti és Pityesz számolta egyszer Kasamából hazafelé a találkozásokat: 8 busz, vagy kamion jött szembe, ebből hatszor (!) volt kátyú a találkozásnál, egyszer egy busz lekéste a találkozót, így 100 méterrel korábban volt a gödör és egyszer volt potyára a találkozás! Pisti sosem volt erős valószínűség számításból (mai napig meggyőződése, hogy a klasszikus valszám példában, hogy mekkora a valószínűsége, hogy Mariska eléri a buszt, a megfejtés az 50% - vagy igen, vagy nem), de ez már nem lehet véletlen!

A kátyú gonosz, aljas és rombolni akar! De most már felkészülten lehet várni a találkozásra! Persze a kátyú huncut és bárhol megjelenhet. Az alábbi kép például egy NB1-es kosárlabda csapat pályáján készült a gyűrű alatt...

katyu_2.jpg

Az autó ezt még bírná, a boka kevésbé...

A bejegyzés trackback címe:

https://magyarfarmerzambiaban.blog.hu/api/trackback/id/tr9814216265

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

János Bereczk 2018.09.03. 10:13:39

Egy buszos kirándulás alkalmával, mondtam a sofőrnek, sok az útburkolati jel vigyázzon!
Azt mondja még egyet sem látott! Bizony a vizes úton a tócsa nem látható és ki tudja mit rejt. Alig kimondtam huppantunk egy nagyot szerencsére baj nem történt!!!!

protézisesh 2018.09.03. 10:15:59

Egy tipp: azonos TENGELYEN legyen mindig azonos gumi. Ha csak 1 centivel szélesebb volt, akkor abból kell kettőt feltenni 2 hátsónak, a két épen maradt eredetit meg 2 elsőnek. Ha (hajtott) tengelyen 2 kulonbozo gumi van, a ket kulonbozo keruletu kerek folyton hajtja a differencialmuvet, nem egeszseges...

MagyarFarmerZambiában 2018.09.16. 13:17:06

@protézisesh: Köszönöm, azóta vettem megfelelő méretű gumit a kerékre. Sőt centíroztattam őket és a futómű is be lett állítva. Nem volt minden tökéletes...

Magyar Farmer Zambiában

Ez a blog arról szól, hogy pár lelkes és bátor ember elhitte, hogy érdemes a világ déli felén, Zambiában, Afrika kellős közepén mezőgazdasági termelésbe fogni. Megvettek egy farmot és a hosszas engedélyezési folyamatok után 2018-ban megkezdődik a munka. Ahhoz, hogy minden rendben menjen, szükséges a helyi jelenlét, így egyikük, nevezzük a továbbiakban Pistinek, kiköltözött Afrikába. Az ő kalandjait olvashatod a továbbiakban.