Szerelem és házasság Zambiában

Ahol két ember talákozhat, ott szerelem is kialakulhat közöttük. Így van ez bárhol a világon, nincs ez másképp Zambiában sem. Azért mégis eltér Zambia az Európában megszokott viselkedésformáktól.

img_20190802_140342.jpg

A kormáyzati szándék megvan

Nem véletlenül kezdődik a blogbejegyzés két ember és nem férfi és nő találkozásával. Zambiában ugyan nem tiltott a homoszexualitás, de nem elfogadott, szégyellni való társadalmilag. Pisti mindössze egy meleg férfival találkozott az elmúlt évek során Zambiában, ő is fehér és a családja borzasztóan szégyelli, pedig egy kiváló ember. A négerek között is előfordul a városokban homoszexuális kapcsolat, de erről minden Pisti által megkérdezett fekete ismerős elborzadva beszélt. Vidéken pedig elképzelhetetlen, mert ott a falu kivetné magából az ilyen embert, sőt, mivel a boszorkányság és a mágia hagyománya a mai napig igen erős (kereszténység ide vagy oda), ezért akár még komolyabb következménye is lehetne, ha kiderülne valakiről a „ferde hajlama”.

Ezzel szemben a férfi-nő szerelem virágzik az országban, de a népesedési adatok alapján az egész kontinensen! Ismét különbséget lehet tenni a város és a vidék, de méginkább a tanult és tanulatlan népesség között. A városi, tanult emberek szexuális szokásai a keresztény és fejlett világbéli mintákat követik. Itt létezik az udvarlás, együtt járás, leánykérés, stb. szokása. Sőt a fiatalok viszonylag szabadon választhatják ki partnereiket (főleg, ha a szülők is már tanult emberek). Létezik az esküvőig tartó szüzességi fogadalom is (bár ez tényleg ritka itt is). Van polgári és egyházi eskövő is. A teljes folyamat rendkívül hasonló az otthonihoz, bár a polgári „esküvő” inkább csak egy papír megszerzésére korlátozódik általában. Viszont autókaraván, dudálás, menyasszonyi masnis autó, fehér ruha itt is van. Váláskor meg hivatalos okirat is készül.

valas_1.jpg

A "boldogító nem" papírja

A vidéki, hagyományos élet nagyon más! Az emberek élvezik a szexet és bőszen gyakorolják is! A Tízparancsolatból kettőt nem tartanak be a farm környékén (de máshol sem nagyon), a ne lopj, és a ne paráználkodj parancsolatokat. Az összes vallási szabályt rendkívül pragmatikusan értelmezik, mint az a Chitambo főnökről szóló korábbi bejegyzésben is olvasható. Így aztán Pisti megdöbbenve látja nap mit nap a kacérkodó lányokat. És érdekes módon a lányok a kezdeményezőbbek, bár a fiúkat sem kell nagyon félteni... Egy kis popsi riszálás, egy kacér mosoly, hamiskásan lesütött pillák és sutty, irány a bozót. A chitenge (kendő-szoknya) lekerül, bugyit nem hordanak, gatyát letol és már nincs akadálya az örömnek. Pár perc múlva meg előbújik a párocska és megy mindenki tovább az útján! A futó kaland itt tényleg futó kaland. Telefonszámot sem kell cserélni, mert általában úgysincs telefonjuk.

Gyuri is meglepődve kérdezte Pistit az első farmon eltöltött hete után, hogy a vihorászó és bembául karattyoló lányok vajon miért mindig az ő kocsiján akarnak visszajönni ebédre a földekről és miért a lányok ülnek be a kocsiba és a fiúk vannak a platón? Pisti csak annyit kérdezett:

  • - Szerinted?
  • - Gondolod, tényleg?
  • - Áááá nem!

Gyuri fiatal, csinos, ráadásul muzungu (fehér), persze, hogy minden falusi lány belelkesedett. Szerencsére Gyuri szereti a barátnőjét és hűséges típus, mert egy ilyen kapcsolatnak súlyos következményei lehetnek. Bár Pisti szerint amúgyis elképzelhetetlen, hogy egy európai, legalább átlagos szaglással rendelkező férfi megkívánjon egy vidéki fekete hölgyet. Nagyon mások a higéniáról alkotott elképzeléseink és szokásaink...

Zambiában borzasztó magas a HIV fertőzözöttek aránya. Nem hivatalos adatok szerint akár a lakosság 60-70%-is HIV pozitív lehet. De a többi nemi betegség is erősen jelen van. Egyszer Pistit megkereste az egyik időszaki munkás az ebédszünetben (a feketék minden ügyes-bajos gondjukkal a bwanát, főnököt keresik meg, olyan mint a középkorban a földesúr volt: bíró, rendőr, bankár, orvos, stb. egyszemélyben).

  • - Bwana, baj van!
  • - Mi a baj?
  • - Fáj!
  • - Mi fáj?
  • - Az, ott.
  • - Mi, hol?
  • - Az ott lent! – És mutat a fejével az ágyéka felé – Megmutassam?
  • - Isten őrizz! Dehogy! Nem érdekel!

De ekkor már veszi is elő a nadrágból a férfiasságát a beteg. Hát Pistinek nem kellett volna sok, hogy elájuljon! Az interneten utánakeresve tudta meg, hogy ez bizony egy igen heveny szifilisz fertőzés végeredménye. Az volt a csoda, hogy még megvolt a testrész.

  • - Bwana, segíts!

Ilyenkor nem lehet nem csinálni semmit, ezért Pisti (hálát adva a családjának, akik hoztak neki orvosi gumikesztyűt), gondosan lekezelte Betadine-nal, majd erősen tanácsolta, hogy menjen el a klinikára, ahol talán még megmentik az életét antibiotikummal. Viszont az is biztos, hogy az illetőnek volt szexuális kapcsolata az elmúlt hónapokban, így jó eséllyel a fél környék fertőzött már.

Védekezés vidéken gyakorlatilag nincsen, de a városokban is elenyésző. Bár óvszer kapható, sőt komoly propaganda van az elterjesztésére, nagyon nem használják. Pisti egyszer Kasamában a Shoprite-ban megfordított a pénztárnál egy óvszert a dobozban és ez 2 hét múlva, amikor újta arrajárt, ugyanúgy volt. 2 hét alatt egyetlen egy darab nem fogyott el egy 160 ezres városban! A vásárokban, gyűléseknél a USAID és az ENSZ támogatásával ingyen osztanak óvszert és adnak tanácsokat, kevés sikerrel. Pisti egy egész zacskóval kért egyszer, hogy kiosztja a farmon az embereknek, mire Veronica úgy felháborodott, mint egy fúria, hogy ezzel Pisti a szexuális szabdosságot támogatja. Hát azon már itt nem nagyon van mit támogatni, de talán pár fertőzés és terhesség elkerülhető lenne...

img_20190803_081628.jpg

Segély óvszer, ingyen sem használják

16 éves kor alatt tilos a szexuális kapcsolat Zambiában. Ezt persze senki nem tudja ellenőrizni és betartatni, így 14 éves kor felett nem nagyon lehet szűz lányt találni vidéken. Nagy botrány volt a farmon, amikor kiderült, hogy Evelyn a pásztornő lányát Sachika a lozi törzsbéli biztonsági szolgálat vezetője teherbe ejtette. Persze Sachikának van családja a messzi nyugaton, sőt gyereke is van már 4. Az is kiderült, hogy Evelyn lánya még nincs 16 éves. Pisti erre nagyon mérges lett, mert Evelyn jogosan dúlt-fúlt, rendőrséggel fenyegetett, mégcsak az hiányzott, hogy botrány legyen a farmon. Pisti dühösen kérdezte Sachikát, hogy ha már ilyen szerelmes lett, miért nem használt legalább óvszert? Mert az óvszer nem jó és különben is a lány még szoptatott - hangzott a válasz. Miiiii? Kiderült, hogy Evelyn lányának életében nem Sachika volt az első férfi és nem egész 16 évesen már a második gyermekét várja... Persze az élet bonyolultabb, mint egy brazil szappanopera, így a történetnek itt nincs még vége! Ugyanis egyik éjjel Mayembe faluban megjelent a rendőrség (ami nagy dolog, mert volt benzinük és működőképes autójuk is egyszerre!) és házkutatást tartottak Evelyn házában, ahonnan elmenekült a bozótba Evelyn férje és lányának mostohaapja. Ugyanis mint kiderült, ő is hált a mostohalányával, ami miatt fel lett jelentve. Másnap Sachika és Evelyn lánya együtt mentek el a rendőrségre (130 km...) tanúskodni. Lehet, hogy nem is Sachika a születendő gyermek apja. Ezt persze itt senki nem fogja genetikai vizsgálattal kideríteni.

Szóval lazák az erkölcsök. Dorothy, aki a házkörüli teendőket végző középkorú hölgy és akinek a férje Moses a fűrészmalom kezelője a farmon, felajánlotta magát 100 kwacháért Innocentnek. Innocent a legerősebb fiatal legény az alkalmazottak között, végül nem akart fizetni ennyit, így nem lett botrány. Doronak van rendes fizetése, nem szorul rá 100 kwachára (2200 Ft). Azt mondják a helyiek, hogy kedvezményért, jobb munkáért teljesen normális, hogy a nők felajánlják magukat. Persze ennek a férj azért itt sem örül, ha kiderül. Családi perpatvar volt a farmon, Martin püfölte el alaposan Gladys-t a feleségét. Pisti engedte őket a farmra költözni, mert messziről jártak be és Martin jól kezeli a permetezőgépet, tud is mérni, beszél angolul, Gladys pedig az egyik legszorgalmasabb női munkaerő. Négy gyermekükkel laknak együtt egy 10 m2-es épületben. Pisti fegyelmit adott a verésért Martinnak, aztán a későbbi információk alapján lélekben megbocsátott neki, mert mint kiderült, Gladys nem minden estét töltött otthon a verést megelőzően... 

A házasság vidéken másképp zajlik, mint a városokban. Itt a férfi elmegy a lány apjához és megveszi a feleséget. A lánynak, ha szerencséje van, akkor van ebbe beleszólása, akár még szerelemből is lehet házasodni, ha nincs szerencséje, akkor házasodnia kell. Hasonló, mint amit Indiáról lehet hallani. Mayembe-ben egy bemba lányt egy fekete kérő kb. 1.000 kwacháért tud megvenni. Pistitől már több legény kért fizetési előleget házasság céljából. A "rasszizmus" persze itt is tettenérhető, mert Pistinek már 2000 kwacháért ajánlottak feleséget. De ezen az ajánlaton úgy döntött, hogy még gondolkodik egy kicsit...

Lagzi itt is van, zene, tánc, kaja, pia, berúgás. Úgy, mint minden ünnep bemba földön. A szegénység miatt, de szokások hiánya miatt is, nincsen menyasszonyi ruha, nincs nagy költekezés. Innen a bozótból anyakönyvvezetőhöz sem mennek el az emberek, a falu tudja, hogy házasok és ez elég. Ha válni akarnak, akkor megfelelő indokkal vissza lehet vinni a feleséget a szüleihez és újabb fizetés ellenében vissza lehet adni őt. Ha az asszony nem tudott gyereket szülni, akkor fizetés nélkül is visszaadható. Ha a gyerekekkel együtt adja vissza a férj az asszonyt, akkor az már egy nehezebb alku. Érdekes történet volt, amikor Kennedy a nyamanga biztonsági őr akart válni (második feleségétől) és visszavitte a lány szüleihez Nakondéba az asszonyt. Előtte már rendszeres botrány volt közöttük, mert többször is össszeverekedtek, volt hogy Csaba választotta szét őket, ezért Pisti is erősen szorgalmazta a költözést. Amíg Kennedy az apóssal alkudozott, hogy mennyiért hagyhatja ott az asszonyt, kiderült, hogy hibás a visszaváltandó termék: Macy terhes volt. Terhesen nem lehet otthagyni a feleséget, így Kennedy visszahozta a farmra és ha majd megszült, utána lehet újra megpróbálni a visszaadást. Ha meg szerencsések, akkor akár ki is békülhetnek...

A bejegyzés trackback címe:

https://magyarfarmerzambiaban.blog.hu/api/trackback/id/tr1214993886

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

acycloren 2019.08.05. 02:11:41

Csodálatos.
Azt nem értem, hogy ha szabadon szexelhet mindenki, lehet gyerekük, sőt, arról.annyira gondoskodni se kell a férfinak, akkor minek házasodnak egyáltalán.

acycloren 2019.08.05. 02:24:57

Az ottani nők szagát, higiéniáját kritizálta a poszt. Mire kell gondolni? Milyen a szaguk? Füstös, mint a c*gányoknak? Vagy ürülék, izzadság, szájszag?
Milyenek a higiéniai szokások? Milyen higiéniai eszközeik vannak? Szappan, fogkefe, körömvágó csipesz mennyire elterjedt?
WC használat után mossák a valagukat, mint a mohamedánok vagy semmit se csinálnak, csak felöltöznek és mennek a dolgukra?

Fogat mosnak? Ugye él a sztereotípia a feketékről, hogy ragyogó fehérek a fogaik. Ami persze optikai csalódás.
Láttam riportot Afrikáról, ahol állandóan egy kis darab faágat rágtak, mint a muszlim miswak, ezzel tisztították a fogaikat. Ez ott is elterjedt?

Aki ebbe nő bele, annak gondolom meg se kottyan a kettyintés.

Én sok partnerrel voltam életem során, de soha semmit nem szedtem össze. Van egy olyan érzésem, hogy Zambiában meg tudnám állni szexuális kicsapongás nélkül. A 60%-nyi HIV fertőzött nyugalomra intene, akkor is, ha a HIV már nem halálos, ha kezelik.

Taoista mester 2019.08.05. 08:56:53

@acycloren: A HIV egy súlyos, krónikus betegség. Az egész életen keresztül gyógyszert kell szedni, amelynek sok kockázata van. Sok-sok évvel megrövidül az élet és a szervezet is szép lassan leépül. Értsd: nem a normál örgedés vár a HIV-fertőzöttekre, hanem valami sokkal rosszabb. Szóval a HIV továbbra is halálos kór.

GGy 2019.08.05. 09:56:11

Ha kacéran néz rám egy leány, már vihetem is a bozótba?! Ha harminc (na jó, negyven:)) ) évvel fiatalabb lennék, már kérném is a menedékjogot Zambiában :)))

Almandin 2019.08.05. 15:22:08

Ami még érdekes volt, az az, hogy a városi, tanultabb lakosság inkább európai mintákat követ, falun meg a promiszkuitás megy. A hagyományos zambiai társadalom kőkorszaki vagy alig fejlettebb szintű, emiatt a társadalmi szokásaik is az őskorira hasonlítanak.

Almandin 2019.08.05. 15:25:49

@acycloren: A valahová tartozás szükséglete megvan az emberben (még ha a modern társadalom ezt próbálja is kiölni), valamint valószínű, hogy a család gazdasági egység is, ezért az egyén létérdeke, hogy házasodjon. Pláne a szegényebbeknél.

GeoZ 2019.08.05. 16:34:27

Nos, a nyugati parton - Sierra Leone-ban - is hasonlóan mennek a dolgok. A söfőrömet a végén megkértem, hogy ne is számoljon be, hányak akartak szórakozni egy kicsit. Elég volt, ha abba az irányba bámultam, széles mosoly, integetés volt a válasz, meg ez az üzengetés.
Enyhén szólva lazábbak az erkölcsök.
Nálunk a tábor két részre szakadt, volt, aki elég sokat "szórakozott". Meg is értettem őket - annyira könnyű lett volna, válogatni lehetett...Szóval ha valaki ilyenre vágyik, szerezzen melót fekete-Afrikában, nem lesz rossz sorsa:)

MagyarFarmerZambiában 2019.08.05. 20:49:02

@acycloren: Hát mert a férfi is szeretné egy idő után, hogy legyen aki eltartja majd öregkorában. Mert nyugdíjat nem valószínű hogy fog kapni. A család és a gyerek az életbiztosítás!

MagyarFarmerZambiában 2019.08.05. 20:59:08

@acycloren: Alapból más a feketék és a fehérek testszaga (illata). A legtisztább ember is büdös a másik rassz számára. Ehhez itt hozzájárul, hogy ritkán mosakszanak, akkor is inkább csak vízzel, mert a szappan nincs, vagy drága. Te mit vennél, ha kevés a pénzed? 1 kg lisztet, vagy egy szappant?
WC papír nincsen a bozótban. Bolt sincs. Leveleket használnak törlésre.
Colgate-et (ez a fogkrém helyi neve, úgy mint nálunk a Gilette a borotvának) viszont kérik és ha hozzájutnak használják. Ha a fehér ember "leveti" a fogkeféjét, borotváját, az még sokáig használatban marad a faluban.
A körömvágó csipesz viszont komolyan megnevettetett! :-) Késük sincs, csak baltájuk, a körmük meg kopik, mert használják. És gyászkeretes mindegyik.

acycloren 2019.08.06. 02:06:52

@MagyarFarmerZambiában: Nyilván nem szappant vennék, ha lisztre is alig telne.
Az, hogy késük sincs, az elég döbbenetes, nem tudnom hogy dolgoznak fel élelmet, húst kés nélkül.
Arra gondoltam, hogy régen Magyarországon használtak otthon főzött szappant, a világ más tájain elterjedt természetes szaponintartalmú növényekkel mosás és mosakodás.
Salvadora persica ágaival fogmosás.

Ezek a fekete afrikaiak használnak gyógynövényeket, tovább él a hagyományos tudás a közösségben, vannak még népszokások és hagyományok vagy teljesen modern szegényember életét élik?

Gondolom Afrikában a vidék (bozót) és a város életmódja és lehetőségei közt sokkal nagyobb a szakadék, mint Magyarországon mondjuk Budapest belvárosa és az alföldi tanyavilág közt.

acycloren 2019.08.06. 08:04:43

@acycloren: Természetes szaponinforrás sok növény, valamint mosáshoz, sőt mosakodáshoz is ősidők óta használnak az emberek hamut, hamulúgot. Ennek egy szallíthatóbb formája a szappan is, ami egy zsírsavakkal alkotott só. Nem atomfizika ez. Én nem értem, hogy hogy nem jöttek rá ilyen trükkökre, technikákra, növényi szappanok használatára, Salvadora persica ágaiból készült fogkefe (miswak) használatára.
Olvastam itt a blogon, hogy a kaszát se ismerték. Az azért egy több ezer éves eszköz nyugaton. Előtte volt a sarló, de nekik az se volt Afrikában. Ezek pedig nem a robbanómotor vagy atomreaktor bonyolultságával vetekedő eszközök.
Szappant pedig a Fülöp-szigeteki nyomornegyedekben is használnak. Más kultúra, na.

MagyarFarmerZambiában 2019.08.06. 19:59:21

@acycloren: Kés helyett is a baltát használják, nagyon ügyesen. Komplett marhát fel tudnak dolgozni vele. Persze ha tudnak, kérnek kölcsön kést a fehérektől.
Még él a régi tudás vidéken. Fűben-fában orvosság. Van malária elleni növényük és viagrájuk is. Biztos érdekes lenne tudományosan megvizsgálni ezeket a növényeket, amíg még tudnak róluk.
A városiak meg jobban rettegnek a kígyóktól (amit még sosem látak), mint az európai fehérek...

Almandin 2019.08.06. 23:15:57

@MagyarFarmerZambiában: Én nem rettegek a kígyóktól, bár a mérgeset azért nem simogatnám. A legszebb állatok közé tartoznak a Földön.

Xadina 2019.10.02. 14:34:49

Jó lenne ha kicsit több tisztelettel írnátok a helyiekről.
Hogy miért élnek úgy ahogyan élnek, mit engedhetnek meg maguknak és mit nem, miért mások a higéniai szokásaik, nyilván összetett kérdések sora.
De a tisztelet megileti őket, főleg olyasvalakitől, aki még soha nem járt ott vagy épp vendég az ő országukban.

Örömhernyó 2019.10.22. 05:04:57

@Xadina: Én a világ számtalan országában mrgfordultam már, igen szegény országokban is. Zambiában nem. De azért a tisztálkodás a legtöbb helyen a szegényeknek is megy. Rengeteg természetes módszer van, a fent említett szaponin növényekkel lehet mosni, mosakodni, a legszegényebb országokban is mossák a feneküket az emberek WC használat után (Indonézia, Fülöp-szigetek), a fogápolás pedig pont Afrikában és mohamedán országokban megoldott máshol a Salvadora persica ágaival való dörzsöléssel. A Szaharától délre ez elterjedt módszer. A 21. században élünk, helló, az autó, a villamosság eljutott már nagyjából mindenhova, a higiénia is eljuthatna. Nyilván Magyarországon is van undorító, higiéniára nem adó embercsoport, de nekik sem keresünk mentségeket.

Magyar Farmer Zambiában

Ez a blog arról szól, hogy pár lelkes és bátor ember elhitte, hogy érdemes a világ déli felén, Zambiában, Afrika kellős közepén mezőgazdasági termelésbe fogni. Megvettek egy farmot és a hosszas engedélyezési folyamatok után 2018-ban megkezdődik a munka. Ahhoz, hogy minden rendben menjen, szükséges a helyi jelenlét, így egyikük, nevezzük a továbbiakban Pistinek, kiköltözött Afrikába. Az ő kalandjait olvashatod a továbbiakban.

süti beállítások módosítása